10 januari 2020
Geplaatst door TeamHartvandeWaalsprong

AH franchise-ondernemer Hans Geveling is geen onbekende retailer in de regio. Van de in totaal 15 vestigingen heeft hij een Albert Heijn supermarkt in Gendt, Huissen en Bemmel. Nummer 16 in Hart van de Waalsprong is voor Hans een droom die uitkomt. Hans: ’Ik heb nog geen supermarkt in Nijmegen, terwijl ik er wèl woon. Maar buiten deze emotionele reden, kennen wij de markt gewoon goed en als lokale en franchise-ondernemer ben je toch een andere partner dan een groot winkelbedrijf. Onze winkels in Huissen en Vleuterweide in Leidsche Rijn zijn onlangs in de prijzen gevallen. Dus een beetje verstand van supermarkten hebben we inmiddels wel!’

Lokaal en klantgericht

Hans vertelt enthousiast over zijn stijl en werkwijze bij het opzetten van een nieuw winkel: ‘Ik hou van wedstrijdjes. Ik vind het belangrijk dat we het beter dan gemiddeld doen. Op alle fronten. Dus niet alleen aan de harde kant zoals goede omzet en bijzondere architectuur maar vooral ook in klanttevredenheid. Met zachte succesfactoren kan je namelijk pas echt het verschil maken. Als klanten vriendelijk en behulpzaam worden geholpen, is dat oneindig veel belangrijker dan hoe het winkelpand eruit ziet.’

‘Ik zeg ook altijd: ‘een supermarkt is meer dan een gebouw met vier muren erom heen. We moeten lokaal betrokken zijn. En dat kan op allerlei manieren. Als supermarkt ben je dus lid van de plaatselijke winkeliersvereniging. Om samen met de andere ondernemers het dorp of de wijk goed op de kaart te zetten. Ik vind het ook belangrijk dat de mensen die in de winkel werken uit de buurt komen. En het liefst met de fiets naar hun werk gaan. Dat geeft binding. Bovendien is het voordeel dat ik eigenlijk nooit problemen heb met het vinden van personeel. Hele generaties werken bij ons. En dat heeft met de lokale, huiselijke sfeer te maken die wij creëren. Dat lukt misschien niet overal maar we proberen het wel.‘

Eigenheid benadrukken

Over de Hart van de Waalsprong is Hans duidelijk. ‘Ik denk dat de basis voor het nieuwe winkelcentrum goed is. Qua schaal en maat, het dorpse plein, en de invulling met twee aanvullende supermarkten in combinatie met andere winkels, horeca, scholen, bibliotheek en sociale voorzieningen. Er wordt echt een plek gemaakt waar mensen graag naar toe gaan. Daarnaast zou ik heel erg voor lokaal en eigenheid zijn. Onze Albert Heijn in Vleuterweide zit in een zogenaamd versstraatje waar ook de beste slager, bakker en groenteboer uit Utrecht zit. Het werkt fantastisch! Iedereen is tevreden en je kan elkaar versterken. De ambachtelijke slager doet toch iets anders dan ik. Ik geloof in mooie lokale ondernemers waarmee we samen de mensen die in de Waalsprong wonen, kunnen geven waar ze al zo lang naar verlangen.’

Duurzaamheid

Hans vertelt enthousiast verder: ‘Onze winkel in Huissen is een mooi voorbeeld van onze visie op duurzaamheid. We hebben geen gasaansluiting en we gebruiken de restwarmte van de koelmachines om de winkel te verwarmen. Een eventueel tekort aan energie vangen we grotendeels op met zonnepanelen die we op de winkel hebben liggen. Daarnaast hebben we een aantal laadpalen voor elektrische auto’s op het parkeerterrein. Wat mij betreft, is het tegengaan van voedselverspilling ook onderdeel van je duurzaamheidsvisie. In onze winkel in Druten krijgen we een systeem met dynamisch afprijzen. Op basis van meerdere factoren zoals houdbaarheid, winkelvoorraad, bonusaanbiedingen en weersomstandigheden, wordt de prijs van sommige producten aangepast waardoor het voor de consument aantrekkelijker worden om producten met een beperktere houdbaarheid te kopen. En wij hoeven dan minder weg te gooien. Dat is absoluut de toekomst en zal dus in Hart van de Waalsprong worden toegepast’.

Wanneer het project Hart van de Waalsprong volgens Hans Geveling geslaagd is? ‘Kijk’, zegt hij ‘de supermarkten zijn de trekkers van een winkelcentrum. Dus als die zorgen dat de consument komt dan trekken we de kleinere ondernemers ook mee. We moeten het écht met elkaar doen. Daarin hebben we een gemeenschappelijke verantwoordelijkheid naar de bewoners van de Waalsprong. Wat mij betreft bij de opening dan ook geen champagne en burgemeester maar gewoon iets leuks voor de mensen die er wonen. Daar doen we het toch allemaal voor?!’ 

Direct contact

Heeft u vragen?
Wij staan u graag te woord.

Appartementen Front
VanWonen
Jozé Janssen
joze@vanwonen.com 06-46393632