Uitgesproken, toekomstgericht en verbindend
Thijs Huis in het Veld is senior ontwikkelingsmanager bij AM. Hij is namens AM projectdirecteur van Hart van Waalsprong en verantwoordelijk voor het commercieel vastgoed binnen Hart van de Waalsprong.
Thijs is een man met een groot winkelhart: ‘Er zijn niet veel mogelijkheden meer om een compleet nieuw winkelcentrum te bouwen; dus die kans moet je met beide handen aangrijpen. Het moet allemaal kloppen. De Waalsprong wacht al meer dan 10 jaar op een eigen centrum. Dus we moeten iets goeds neerzetten.’
Thijs: ‘Een duurzaam en toekomstbestendig winkelcentrum begint met onderzoek naar de behoefte, naar de marktvraag. Maar ook de trends op internetgebied hebben we hierbij meegenomen. Hart van de Waalsprong is daardoor echt een actueel en toekomstgericht product geworden. In de branchering is meer aandacht voor horeca en vers & food. Het aandeel niet-dagelijkse en modische winkels is iets lager dan vergelijkbare winkelcentra.’
Toekomstige omvormbaarheid
Een duurzaam winkelcentrum zit ‘m ook in de stedenbouwkundige setting. Thijs: ‘We hadden er voor kunnen kiezen om winkelen en wonen te scheiden. En het parkeren er rondom te leggen. Functies kunnen dan niet in elkaar overvloeien of in de loop der tijd veranderen. Onze keuze om vanuit een multifunctionele gedachte naar het stadje te kijken, en waarbij we dus woningen op een plint van winkels maken, leidt tot meer alternatieve mogelijkheden. Door functies te integreren krijgt het winkelcentrum bovendien de functie die het altijd in steden heeft gehad. Het zorgt voor levendigheid en voor reuring en gaat het meebewegen met economische cycli.’
Geen concurrent van de binnenstad
‘We hebben goed gekeken naar de schaal van de Waalsprong en hebben een focus gelegd op een prettige ontmoetingsplek, op het boodschappen doen en zaken die je regelmatig nodig hebt. Dat zijn naast één of twee elkaar aanvullende supermarkten bijvoorbeeld zorgfuncties of een horecapunt voor een kop koffie of waar je kan afspreken. En een plek voor een kleine wekelijkse markt. Een duurzaam centrum is niet te groot, biedt een antwoord op de marktvraag en concurreert niet met de oude binnenstad. Heeft sfeer, identiteit en authenticiteit en is bovenal leuk genoeg zodat je er graag wil blijven hangen na het boodschappen doen. Of waar je ’s avonds naar toe kan voor een glaasje wijn. Het moet genoeg verblijfskwaliteit hebben dat je niet naar Nijmegen Centrum gaat.’
Nijmeegse herkenbaarheid
Thijs: ‘Lokale ondernemers denken graag met ons mee. Ze hebben veel ideeën over circulariteit en hergebruik van producten van supermarkten en in de horeca. Duurzaamheid leeft echt bij ondernemers. Wat belangrijk is dat we lokale ondernemers hebben. Een aantal mooie speciaalzaken, bekende horecaondernemers uit Nijmegen-Oost, of de lekkere bakker uit een naburig dorp. Niet alleen de standaard ketens maar vooral waar de Nijmegenaar zich in herkent. Ik ben straks heel trots als hier ondernemers zitten die een goede boterham kunnen verdienen. Die hier op hun plek zitten, dat er reuring is en dat je Hart van de Waalsprong gaat ervaren als het brandpunt van de wijk.’
Topsport
Hart van de Waalsprong is in z’n omvang en multidisciplinariteit zeer complex. Het plan omvat winkels, horeca, woningen in diverse soorten en maten en dat alles in een sterke en markante stedenbouwkundige setting. Aan het project, wat in verschillende fases is opgeknipt, wordt met een groot team van specialisten gewerkt. Thijs: ‘Dat maakt dat het qua bemensing een forse uitdaging is om iedereen op dezelfde lijn te krijgen én te houden. Daartoe hebben we onlangs een DNA-sessie gehouden waarbij we met alle stakeholders, dus met de gemeente Nijmegen, mensen uit de omgeving, buurtraad en ondernemers, de spreekwoordelijke stip-op-de-horizon hebben vastgesteld. Dat was pittig maar ook enorm vruchtbaar. Projectontwikkeling is topsport, denk ik regelmatig. Maar als je dan iedereen vol enthousiasme aan dit mooie plan ziet werken dan herinner ik me de memorabele woorden van Johan Cruijff: ‘winnen doe je met z’n allen.’